Piirit tehostaa viestintää

11.10.2022

Rajaniemen lomakeskukselle saapui kaksitoista innokasta opiskelijaa eri puolilta Suomea. Ryhmän tavoitteena on opiskella ja edistää piirien- ja jäsenjärjestöjen kotisivukoulutusta.  Opettaja Julia Nurmi pyysi  oppilaita nostamaan kädet ylös, jos on jotain kysyttävää. Kysyttävää riitti aina maanantai aamusta keskiviikko iltapäivän asti.

Kuinka suunitellaan hyvät koti- eli verkkosivut?
Sivustojen sisältö on suunniteltava tukemaan yhdistyksen toimintaa ja tarkoistusta tukevaksi. Suunnitellussa on huomioitava ikäihmisten kiinnostuksenkohteet, sivuston helppo käytettävyys, selkeys ja ajankohtaisuus.

Kuika suuria kuvia verkkosivuille voi laittaa?
Julkaise kuvia tapahtumista ja tilaisuuksista, jotka ovat iloisia, selkeitä, kiinnostavia ja hyvän tavan mukaisia.
Kuvituskuvan suositelva pikselikoko 640 x 426 (JPG)

Miten ja millaista sisältöä verkkosivuille pitäisi tuottaa?
Verkkosivuijen sisältö muodostuu pääsääntöisesti tekstistä, kuvista ja videoista. Tekstin, kuvien, valikkojen ja painikkeiden muotoilussa on hyvä huomioida helppo käytettävyys, selkeys ja ajankohtaisuus. Yhdistysten verkkosivujen on hyvä noudattaa digitaalisten pelveluiden yhdenvertaisuutta ja esteettömyyttä. Tämä tarkoittaa helppoa luettavuutta ja selkeää jäsentelyä.

Ketkä voivat ylläpitää yhdistyksen verkkosivuja?
Yhdistyksen hallituksen on hyvä vahvistaa järjestäytymiskokouksessa verkkosivujen pääkäyttäjät, ylläpitäjät, tiedottajat ja sisällöntuottajat. Valituille henkilöille määritetään tarvittavat käyttöoikeudet yhdistyksen verkkosivuille.

Mistä yhdistyksen kotisivut löytyvät?
Yhdistyksen kotisivuosoite voidaan etsiä esim. PING tai GOOGLE hakupalvelun avulla. Hakupalvelut eivät välttämättä heti löydä uutta sivustoa, jonka käyttäjä ja vierailijä määrä on vähäinen. Tällöin verkkosivuille on mentävä suoraan linkistä tai kirjoittamalla verkkosivuosoite virheettömästi esim. lauritsalaneläkkeensaajat.fi

Mitä eroa on verkkosivuilla, jäsensivuilla ja hallitussivuilla?
Yhdistyksellä voi olla julkisten verkkosivujen lisäksi jäsenille ja hallitukselle omat verkkosivut. Ensisijaisesti yhdistyksen toiminta ja tiedottaminen on julkista. Hallituksen työskentelyssä käsitellään arkaluontaista tietoa, jotka voidaan jakaa hallituksen jäsenille vain rajatusti ja salatusti hallitussivuille. Jäsen- ja hallitussivuille pääsee vain kirjautumalla sähköpostiosoitteella ja salasanalla, jotka voidaan muodostaa Yhdistysavaimen jäsenrekisteripalvelun avulla.

Uutinen päivittyy myöhemmin